Alla inlägg den 6 juli 2018

Av Privatekonomi Tips - 6 juli 2018 18:00

Skuldsanering, samlingslån och ekonomi

Sjunker du ner i skuldträsket? Känns det som att du bara trampar vatten utan att komma någonstans? Ge inte upp, det finns sätt att minska och bli av med sina skulder!


Anledningar till att man blir skuldsatt är ofta att man är oförsiktig med sina tillgångar, gör impulsköp, tar saker man egentligen inte har råd med på avbetalning (eller lån) och dessutom missar att betala i tid, så att man får förseningsavgifter på sina redan dyra räkningar. För mig var det främst att jag både var för lat och oekonomiskt belagd att jag inte tänkte mig för, samt att jag mådde dåligt när jag tänkte på mina skulder.


Istället valde jag att distrahera mig själv med roligare saker, som ofta kostade en massa pengar (pengar jag egentligen inte hade). När räkningarna kom blev jag deprimerad och ville distrahera mig själv istället för att betala dem. Det gjorde bara saken värre och det är det som leder till skuldspiralen, en slags rutschkana till helvetet. Men hoppet är inte ute! Jag tog mig ur skuldträsket och vill ge mina bästa tips för att hjälpa dig att göra samma sak!

Gör en budget

För mig hade det här låtit sjukt tråkigt och jobbigt när jag mådde som värst. Att sätta mig ner och anteckna alla inkomster/utgifter i ett kalkylark? Nej tack! Men faktum är att det hjälpte mig enormt när jag väl fick tummen ur arslet och gjorde det. Nu tycker jag faktiskt att det är kul att föra budget, eftersom man kan se den ekonomiska utvecklingen på papper (så att säga).


Du kan utforma budgeten precis som du vill, men jag gjorde tre nivåer för utgifter, från de viktigaste till helt onödiga saker. Viktigast är till exempel räkningar, hyran, mat, medan onödiga saker är nöjen, alkohol, TV-kanalpaket och så vidare. I mitten är hygienartiklar, bensin och annat som man kanske åtminstone kan dra in på. Sedan försökte jag varje månad att minska på utgifterna där det gick och belönade mig själv med något ”onödigt” när jag lyckades.

Förhandla

Det sista man vill göra med sina fordringsägare (långivare) är att ringa upp dem för ett samtal, men de kan faktiskt vara väldigt rimliga (beroende på vem du är skyldig pengar). Detsamma gäller andra avtal du har, till exempel för mobil eller TV.


Du kanske kan få en förlängning på lånet, en lägre månadskostnad eller någon annan förmån. Visa din mänsklighet och förklara din svåra situation. Om du har en partner eller familjemedlem med stabil ekonomi som är villig att bli medansökande kan du eventuellt få bättre räntor på skulder. Läs gärna fler tips för förhandling.

Öka intäkterna

Om du kan, på något vis, tjäna mer pengar och använder extrapengarna till att betala av skulder så är det en enorm hjälp. Du kanske kan köra uber, bli diskplockare, skriva frilansartiklar, klippa gräsmattor, skotta snö eller vad som helst på fritiden. Det är inget man blir rik på, men ett par tusenlappar extra i månaden kan vara allt som behövs för att gå mot ett skuldfritt liv. Tro mig, det är värt det i längden.

Samla lån och krediter

När man har flera lån/krediter så är det smart att betala av de viktigaste/dyraste (högst räntor) först. Ett av de mest effektiva sätten att minska på sina skulder / avgifter (och bli av med alla mindre skulder på en gång) är att samla alla utstående lån och krediter till ett enda privatlån. Det hjälpte mig personligen väldigt mycket när jag började min resa från fattigdom till rikedom, eftersom jag hade flera separata lån, kreditkort och avbetalningar som sänkte mig djupare ner i skuldträsket varje månad.


Kort sagt innebär det att man samlar alla lån till ett ”hopbakslån” eller samlingslån, så att man slipper betala ränta, avgifter och påslag på alla sina utstående lån och krediter separat. Istället får man en enda räkning för det samlade lånet, vilket är mycket lättare att betala av i tid. Jag kan inte personligen rekommendera någon viss tjänst, men ta en titt på sajter som jämför tjänster för att samla alla lån och krediter på ett ställe. Den effektiva räntan är viktigast att kolla på, men även vad månadsavgiften blir.

Skuldsanering och löneutmätning

Som en sista utväg, om du absolut inte klarar av att betala dina skulder, kan du överväga att ansöka om skuldsanering hos Kronofogden. Kort sagt innebär det att du först deklarerar alla dina inkomster, utgifter, tillgångar och information om din sysselsättning, utbildning, ditt hushåll, boende, etc., samt alla dina skulder. Sedan utvärderar kronofogden om du uppfyller kraven för skuldsanering och om du gör det skickas ett förslag till dina borgenärer (dem du är skyldig pengar), som de får möjlighet att svara på.


Därefter skapas en återbetalningsplan, som innebär att du åtminstone betalar tillbaka en del av dina skulder. Resten av skulderna saneras, med andra ord slipper du betala dem. För att bli godkänd måste du vara djupt skuldsatt, utan möjlighet att betala tillbaka skulderna på många år. Om du sitter riktigt illa till kan kronofogden göra en löneutmätning, vilken innebär att en del av din lön dras av och används till att betala tillbaka skulderna.


Oftast innebär det att du får leva på väldigt lite pengar; tillräckligt för mat, hyra och andra räkningar, men inte mycket mer än så. Du kan läsa mer om skuldsanering och löneutmätning på Kronofogdens hemsida, inklusive hur man ansöker, eller så går du direkt till ansökan.

Presentation


Tips och tricks som jag har lärt mig på vägen från fattigdom till rikedom.

Gratis VISA-kort

Ta ett lån?

Omröstning

Hur skuldsatt är du?
 Djupt i skuldträsket
 Desperat
 Skuldsatt
 Håller mig flytande
 Helt skuldfri
 Ekonomiskt oberoende!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards