Direktlänk till inlägg 12 juni 2018

Spartips - Spendera mindre pengar

Av Privatekonomi Tips - 12 juni 2018 15:16

Få mer pengar med minskade utgifter

Att få mer pengar över handlar minst lika mycket om att minska minuskolumnen som att öka pluskolumnen i budgeten. De flesta hushållen får mer pengar över genom att minska utgifterna än genom att öka inkomsterna. Det är lättare, snabbare och kräver ingen extra ansträngning, endast disciplin. Vissa av mina spartips är kanske självklara, men det betyder inte att du redan följer dem. Det här är några av sakerna jag gjorde för att ta mig ur skuldträsket, så förhoppningsvis kan du göra samma sak.

El, telefon, försäkringar och andra återkommande betalningar

Jämför försäkringar/elpriser och välj det elavtal som passar dig/ditt hushåll bäst. Gör detsamma för andra avtal, t.ex mobilabonnemanget och ha aldrig mer än ett abonnemang. Återförhandla avtalen, exempelvis en gång om året. Säg att ett annat bolag har bättre erbjudanden, eftersom företagen inte vill tappa existerande kunder. Betala alltid dina räkningar, fakturor och avier i tid. Amortera så mycket som möjligt för att betala av lånen snabbare och minska räntekostnaden.

Begränsa vad du kan göra dig av med

Ett av mina bästa spartips är att använda två bankkonton. Om du har ett sparkonto och ett vanligt konto så kan du ha majoriteten av pengarna på sparkontot, som inte är direkt kopplat till något betalkort. I nödfall kan du föra över pengar via mobilbanken, men till vardagen ser du till att bara ha så mycket pengar som du faktiskt behöver på betalkontot.

Shopping

Sluta med shoppingrundorna. Du har tillräckligt med kläder (gissar jag). När du väl behöver något så går du och köper det, men inget annat. När du handlar mat så storhandlar du efter en lista. Genom att köpa storpack blir styckpriset billigare och du slipper handla lika ofta.


Det är väldigt skönt att alltid ha allt man behöver hemma. Passa på att köpa fler när det är rea, men undvik att köpa för stora mängder färskvaror som du slänger i slutändan. Planera veckan, gör inköpslistor och håll dig till dem.

När du måste köpa nya dyra saker, så som bilar, vitvaror eller elektronik, spara ihop hela beloppet istället för att köpa på avbetalning och köp helst begagnat om det går. Köp kvalitetsprylar och ta hand om dem, så slipper du köpa nya saker lika ofta. Det kostar mer i stunden, men du sparar i längden.

Minska eller eliminera småutgifterna

Brukar du köpa en kaffe på väg till jobbet? Kanske en chokladbit på vägen hem? I snitt har vi ungefär 225 arbetsdagar per år, så det räcker med en daglig kostnad på 23 kronor för att komma upp i över 5 000 kronor per år. Drick morgonkaffet hemma istället, eller ta med en termos. Undvik impulsköp i största allmänhet.


Har du en massa TV-kanaler du inte tittar på, eller prenumerationer på tidningar du inte läser? Avsluta och säg upp dem omedelbart. Om du spenderar mycket tid framför TV:n kanske du kan nöja dig med EN streamingtjänst?

Använd bilen mindre och gå eller cykla mer. Det är bra för både plånboken och hälsan, vilket i sin tur leder till färre hälsorelaterade utgifter i längden. Du behöver inte sluta helt, men dra ner på onödiga njutvaror som godis, alkohol och tobak.


Om du, som jag, gillar dator- och TV-spel så kan du spara mycket pengar på att köpa färre spel. Välj ut ett bättre spel än flera som ”verkar ok” och spela igenom hela spelet istället för att ge upp halvvägs. Det kanske låter dumt, men det fungerade för mig.


Skippa restauranger, hel-/halvfabrikat och laga egen mat. Ta med resterna som matlåda till jobbet. Frys in det som inte äts upp på en gång, men se till att det äts upp till slut. Stäng helt av alla prylar som inte används, dra ur sladden om de används sällan. Använd vattenkokare för att koka upp vatten. Kolla upp om du kan få jämkning av skatten och/eller bostadsbidrag.


Om du följer alla, eller åtminstone de flesta av spartipsen så kommer du att ha mycket mer pengar över. Dessutom lär du skona miljön! Win-win.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Privatekonomi Tips - 20 maj 2020 12:49

Jag gick i tankar om att flytta precis innan krisen slog till, så det har lagts på is tills vidare, men det fick mig att fundera på hur man kan maximera värdet på huset innan man säljer. Vad kan man göra för att höja värdet på sitt hus - och vad ska ...

Av Privatekonomi Tips - 10 april 2019 11:38

Vi är mitt i taxeringssäsongen 2019 och snart är det dags för många att få sin skatteåterbäring. Deklarationen är på väg att bli helt digital, eftersom det minskar arbetsmängden, miljöpåverkan och dessutom är mycket lättare för den som deklarerar. Hä...

Av Privatekonomi Tips - 24 juli 2018 16:46

Minska din levnadskostnad Det finns hur många spar- och investeringstips som helst i internetdjungeln, men ett av de mest effektiva sätten att öka sina tillgångar är genom att kapa onödigt slöseri i sin vardag. Den här guiden hjälper dig att dra in ...

Av Privatekonomi Tips - 6 juli 2018 18:00

Skuldsanering, samlingslån och ekonomi Sjunker du ner i skuldträsket? Känns det som att du bara trampar vatten utan att komma någonstans? Ge inte upp, det finns sätt att minska och bli av med sina skulder!   Anledningar till att man blir skuldsa...

Av Privatekonomi Tips - 22 juni 2018 18:08

Handla inte med ögonen eller plånboken När jag handlar, vare sig det är livsmedel, hygienartiklar, kläder, elektronik eller vad som hest, så försöker jag alltid att handla med hjärnan. Nu för tiden är jag ganska snål, men jag kostar alltid på mig sa...

Presentation


Tips och tricks som jag har lärt mig på vägen från fattigdom till rikedom.

Gratis VISA-kort

Ta ett lån?

Omröstning

Hur skuldsatt är du?
 Djupt i skuldträsket
 Desperat
 Skuldsatt
 Håller mig flytande
 Helt skuldfri
 Ekonomiskt oberoende!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards